۱۳۸۹ دی ۱۲, یکشنبه

سامانهء بي سر و سامان حكومت 32 ساله :

من در جریان تلاش برای تنظیم پیش‌نویس قانون اساسی ... به فکر این افتادم که قوای سه‌گانه کنونی چگونه سامانه‌ای یا چارچوبی دارند ، و با کمال تعجب دیدم که ما نه تنها مشکلمان مجریان قوانین نیستند .. بلکه بهترین قانون اساسی دنیا را هم در سامانه و چارچوب فعلی نمیتوان پیاده و اجرا کرد ... و اینها در این 32 سال چه شکری خورده‌اند با این دستگاه‌های بی در و پیکر اداری ؟ و این بی‌شرح وظایف بودن تمامی نهادهای دولتی و غیره و .. البته متوجه هستم که برای غارت و چپاول نیازی به سیستمی منظم و ارگانیک و تعریف شده نیست ! به هر حال پس از صرف ساعتها وقت و تلاش تا مرز غش کردن .. یک سامانه‌ای جهت قوای سه‌گانه و ریاست جمهور و مجلسین که حدوداً باید در چارچوبی شبیه این ، مملکت را اداره نمایند تهیه کردم .. هرچند ناقص باشد و معیوب در مقابل آنچه که اینها دارند اوج تکامل است و بی عیبی !!!
من لینک فعلی سامانه دولت را با نام سامانه دولت .. و آنچه که خودم تدوین کردم به نام سامانه نوین در قسمت مقالات گذاشته‌ام که میتوانید مطالعه کنید .

پ-ن-1- دقت در شرح وظایف قوای سه‌گانه و رئیس جمهور (که من فرض را بر ریاست دولت توسط نخست وزیر گذارده‌ام) میتواند کمک شایانی برای نوشتن این پیش‌نویس که با نیازهای جامعه ما منطبق بوده و مانع هرج و مرج در فرداها و اتلاف سرمایه‌های ملی باشد !
پ- ن - 2 - بايد ياد آوري كنم كه : اين سامانه بر اساس حكومتي كه دولت حق هيچگونه مالكيتي بر اموال ملي و شركت در امور اقتصادي و تجاري ندارد طراحي شده است !

۱۲ نظر:

مسعود گفت...

درود

روزبه عزیز اصولا این مبحث مهم تفکیک قوا یکی از معیارهای یک کشور مدرن است و من این سامانه ای را که تو گذاشتی خواندم و از دیدگاه من خوب است ولی من ترجیح می دهم موضوع به این مهمی را به متخصصین علم حقوق واگذار کنیم که به نظرم بسیار بهتر می توانند این تفکیک قوا را انجام دهند.

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

دکتر تراش باشی گفت...

درود روزبه ...

از بابت پشتکار و مطالعاتی که به منظور یکی از دغدغه‌های کشور انجام داده‌ای، می توان گفت که تلاشی در خور ستایش انجام داده‌ای.. ا
ما سیستم بوروکراسی و تشکیلاتی که به وجود آورده‌ای، قوانین و مقرارات زیادی را می طلبد، که این خود سرآغازیست بر ظهور دیکتاتوری و حتی ظهور آنارشیسم.. به عنوان نمونه در سیستم قضایی دفتر ناظرین و مدافعین حقوق بشر ایجاد کرده‌ای که در نهاد ریاست جمهوری چنین چیز مشابه‌ای هم وجود دارد..؟؟

اما این سیستم معلوم نیست از چه نوع سیستمی متابعت می کند؟ اسلامیست؟ یا سکولار؟
و استان تهران چرادر میان استان ها هیچ جایگاهی ندارد؟ و سؤال دیگر اینکه؛ چه دیدگاهی نسبت به اقوام داری؟ انجمن ها و NGO ها چه جایگاهی دارند؟ تصمیم نهایی به دست چه شخص یا اشخاصی است؟

در ضمن؛ این طرح و سیستمی که ارائه‌ داده‌ای، برای کشوری در حال فروپاشی مناسب است که سیستم حکومتیش به نفس های آخر افتاده‌ باشد.! والا نمی توان با چنین دگرگونی هایی که در سطح جامعه‌ و در سطح جهانی اتفاق می افتد، برای آینده‌ی کشور پیش نویس طرح کرد؟؟

پاینده‌ مانی..

مدير وبلاگ گفت...

با درود !!
با نظر مسعود عزيز مشكلي ندارم و ايرادات دكتر تراش باشي هم بيشترش بجاست ...
و هدف من ايجاد همين چون و چراها و رخ دادن اينچنين سوالاتي ست !
من نميخواهم در اينجا از تجربياتم در طي اين سي و دو سال گذشته صحبت كنم وفقط ميگويم كه هدفم آشنايي نسبي همگان با مفهوم هايي مثل قانون اساسي ..حدود وظايف دولت .. عيب و حسن اين كه دولت بر شركت ها مالكيت داشته باشد يا نباشد ...مفاهيمي از حقوق بشر ... نقش سنديكاها و اتحاديه ..بخصوص وظيفه دولت در قبال مردمي كه آنان را براي اداره مملكت گمارده اند .. چه حقوقي را ملت بايد مطالبه كنند .. چه خدمات رفاهي بر عهده دولت است ... ميباشد ... نه تدوين يك قانون اساسي كاملا مبتني بر اساس قوانين حقوقي .. فراموش نكنيم كه حقوقدان ها چون ماشين نقد و تفسيرو نگارش قوانين هستند و اين مردم هستند كه با اظهار خواسته هايشان ايشان را هدايت ميكنند كه چگونه قانوني بايد بنويسند ... نه اين كه مثل آنچه كه من در اين سي سال ديدم 80% مردم به مراكز همه پرسي ميرفتند و حتي يك كلمه حتي اگر در كمال آزادي بودند نميدانستند كه بگويند و فقط يك كپي از ليست اسامي افرادي كه روي ديوار بود در صندوق راي ميانداختند !
راستي كدام ديكتاتوري با اين سامانه دولتي ممكن است ظهور كند ؟ و بودن يك دفتر نگهبان حقوق بشر در چند مركز مهم چه ايرادي دارد ؟
تمرين دمكراسي هم مثل تمرين هر درسي بايد چند جهته و مكرر و دائمي باشد .. وگرنه با اين ملتي كه ميبينيد به كجا خواهيم رسيد ؟
با سپاس !

آزاديخواه گفت...

با درود فراوان وبلاگ بسيا خوبي دارين سامانه نوين دولت را كه طرح كرده بودين ديدم بسيار خوب بود&ولي به نظر من ابتدا بايد يه قانون اساسي طرح بشه كه همه قبول داشته باشن از سلطنت طلب تا مجاهد و بعد به راي مردم گذاشته بشه اگه خواستي راجبش با هم بحث مي كنيم درضمن اگه مايل به تبادل لينك بودي خبر بده/نداي سبز زنده رود

احمد شاه قاجار گفت...

با درود ................
زحمت زيادي كشيده ايد ! خسته نباشيد !
من فكر نميكنم تا اين لحظه نه تنها اين كشور بلكه در اكثر كشورهاي جهان چنين سامانه مردم سالارانه اي شكل گرفته باشد ! برايم جالب بود و با دقت خواندمش ! و در نظر من رئوس مهم و حياتي آن قطع يد از مالكيت دولت ! - حمايت وسيع از نيازمندان و از كار افتادگان جامعه !- حذف كليه امتيازات روحانيت ! - اهميت دادن به تحصيل جوانان !- توجه كافي به تحقيق در تمام وزارت خانه ها ! - همكاري با دانشگاه هاي جهان !- و ...
ممكن است به خيلي جرح و تعديل ها نيازمند باشد ولي اگر يك سوم اين وظايف را هم دولتي براي ايران انجام دهد بايد سخت شادمان و خوشحال گشت .. چه رسد به همه اش !
با سپاس و درود
.......تا بعد !

آزاديخواه گفت...

با سلام من فيلتر شدم آدرس جديد اينه

http://nedayesabzezenderud2.blogfa.com/

غلومي گفت...

با درود بر همه ايراندوستان
داش روزبه خسته نباشي ! من كه چشممام به دو دو افتاد با خوندن اين سامانه ! دست مريزاد به تو كه نوشتي !
به خيلي مطالب خوبي اشاره كرده بودي و بخصوص حدود اختيارات دولت ! من بي صبرانه منتظرم كه پيش نويس اوليه را اينجا ارائه بدي تا همه نظراتشونو بگن و از همه مهمتر اينكه من فكر ميكنم ارائه اين پيش نويس يه تو دهني محكمه به اين آقايون كه فكر ميكنن ابدي هستند
و مثل تلاش هاي متفاوت و سراسري كه همه ايراندوستان دارند انجام ميدن .. اين پيش نويس هم يه سيليه به حكومت كه يعني چي ؟ يعني بايد جمع كنيد ديگه !
عزت زياد !

مدير وبلاگ گفت...

با درود خدمت همه دوستان ..
متاسفانه به علت درگيري شديد كاري ... و بر خلاف ميل خودم به اين زودي ها امكان اينكه شكل اوليه پيش نويس را ارائه كنم ندارم .. ولي همچنان چشم انتظار راهنمايي ها و نظرات دوستان هستم
پاينده ايران و ايراني

نگاه و پگاه گفت...

درود بر روزبه عزيز
من و پگاه با خواندن اين پست به شوق آمديم كه بزودي طرح اوليه پيش نويس را ارائه خواهي كرد ! ولي از اينكه به علت مشغله ،ارائه آنرا به تاخير انداختي كمي اندوهگين شديم ! البته از آنجا كه تورا بقدر كافي ميشناسيم و از سطح دانش و تجربه ات با خبريم درك ميكنيم كه هيچ كاري را شتاب زده نمي پسندي و سعي داري هر چيز را تا آنجا كه ميسر است پخته تر و كامل تر عنوان كني ! و با توضيح اينكه تنگي اوقاتت را به دليل مشغله ات درك ميكنيم ، بد نميدانيم كه اگر اين پيش نويس را به چند بخش تقسيم ميكردي و هر بخشي را به عهده يكي از دوستان ميگذاشتي تا با مطالعه قوانين اساسي كشورهاي مختلف ، اصولي را كه با شرايط فرهنگي تاريخي كشور ما انطباق بيشتري دارند انتخاب و پيشنهاد كنند !
پيروز سرافراز باشي

hooman گفت...

درود بر دوست گرامی!
مدتی بود به دلایل زیادی فرصت وب نداشتم. آدرس قبلی فیلتر شده، بی زحمت آدرسو اصلاح کنید. همچنین با مطالب جدیدی بروزم.

مسعود گفت...

درود روزبه عزیز

من این سامانه ای را که طراحی کردی به دو تن از نزدیکانم که انسانهایی متخصص و آگاه در رشته حقوق و همچنین آشنا به مدرن ترین قوانین جهان بودند دادم و هر دو کاملا تایید کردند که این سامانه تا جایی که امکان داشته تفکیک قوا را به بهترین شکل ممکن انجام داده و همچنین دست دولت از قدرت اقتصادی کوتاه شده و همین امر ایرادی بود که یکی از این دو تن گرفت. منظورش این نبود که همه اقتصاد دست دولت باشد ولی اگر بخواهیم حکومت حق درمان و همچنین حق تحصیل برای همه به مانند کشورهای اروپایی ایجاد کند باید اندکی از اقتصاد کشور دست دولت باشد. منظور صنایعی مانند نفت و گاز و اینگونه صنایع نیست بلکه صنایع کم در آمد تر.
من تنها نقل قول کردم از این دو تن.

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

مدير وبلاگ گفت...

بادرود ...
مسعود جان خيلي لطف كردي ..ممنونم !
وزارت رفاه ملي همه اين خدمات اجتماعي رو انجام ميده ! و چون بحث تعيين بودجه در اين سامانه نبود مثل بقيه وزارت خانه ها و يا دفتر رييس جمهور يا پادشاه .. بايد بگم كه از نظر من وزارت رفاه ملي دستش از همهء بحش هاي دولت بازتره !
و شوراي عالي درآمدها كه در پيش نويس توضيح خواهم داد در وهله اول نيازهاي وزرات رفاه را در بودجه دولت در نظر ميگيره !
حالا بحث اين سامانه بيشتر براي اين بود كه آشكار شود كه دولت فعلي با چه پروگرام بي دروپيكر و مافيا گونه اي كار ميكند .. و صد البته كه در آينده متخصصين ، سامانه اي بر اساس قوانين حقوقي مترقي خواهند نوشت !
اگر دقت كرده باشي ..زير بناي اين سامانه ايجاد كار براي همه و حركت اقتصادي همراه با انگيزه و شور ملي است .. در چنين فضايي هر روز از تعداد نيازمندان ناشي از بيكاري كاسته ميشود و وزارت رفاه ملي به جايگاهي ميرود كه زماني سازمان شاهنشاهي و خدمات اجتماعي در ايران داشت ! بد نيست يك تحقيقي در باره اين سازمان بكني و پستي هم در توصيفش بنويسي .
پيروز باشي پاينده ايران و ايراني !