۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

وزارتی حیاتی‌تر از وزارت نفت :

یه آمار سردستی از درآمد کشورهایی مثل فرانسه ، ترکیه ، چین ، تایلند و... از صنعت توریسم .. اونم در حالیکه همه از لحاظ رتبه‌بندی جذابیت‌های توریستی به مراتب پایین‌تر از کشور ما هستند ، مثل درآمد 90 میلیارد یوروئ فرانسه و 110 میلیارد دلاری ترکیه در سال از توریسم .. و مقایسه این ارقام با درآمد 80..90 میلیاردی ما از نفت .. اونم با هزار دنگ و فنگ و خواهش و التماس از شرکت‌های خارجی ... به راحتی ما رو متوجه میکنه که چه ثروت عظیم و پایان‌ناپذیری را هر سال از دست میدهیم ... من خودم چندین بار و از چندین نفر از مردم کشورهای غربی شنیدم که : ما مثل دونده‌ای که در حالت استارت مسابقه قرار داره .. منتظریم تا درهای ایران باز بشه و برای دیدن این سرزمین شگفت و کهنسال و آثار باستانی بی‌نظیرش سرازیر بشیم !
ولی اگر سد این رژیم شکسته بشه و ایران از این انزوا دربیاد .. با کدوم سیستم سازمان یافته .. کدوم هتل .. کدوم وسیله نقلیه .. باید از این خیل عظیم و ثروت‌آور توریست‌ها پذیرایی کنیم ؟ و گفتن ندارد که با درآمد حاصل از آن چه کارها که نمیتوان کرد و اقتصاد زمین‌خورده و مفلوکمان چه رونقی نخواهد یافت ! من مدت‌ها در ترکیه به تحقیق در این‌باره پرداختم .. و با توریست‌های متعددی حرف زدم .. و شاهد افسوس خوردن آنها در حماقتی که در رابطه با عدم بهره‌گیری از این ثروت که هیچ وقت همچون چاه نفت تمام نمیشود بودم !
و معتقدم که اگر ما وزارت نفت نداشته باشیم آنقدر مهم نیست که وزارت جهانگردی و ایرانگردی نداشته باشیم ! و به جهت اهمیت این منبع درآمد ملی شایسته است که ایجاد آن و شرح وظایف آن به صورت اصلی در قانون اساسی درج گردد !
پ-ن-1- باید بگویم که اظهار نظر من در رابطه با تشکیل وزارت تاریخ و وزارت جهانگردی و مانند این‌ها از این جهت است که به قول آقا مسعود بیشتر باید به جنبه‌های اقتصادی نظام آینده بیاندیشیم ، و از طرفی وقوف دارم که در باب قوانین متداول مختلف که متضمن دمکراسی و آزادی‌های مدنی ملت میباشند .. دوستان و اهل فن این مقوله بسیارند و کمبودی پیش نخواهد آمد .. ولیکن در این 31 سال چنان آواری از التزامات شرعی و دینی و ایدئولوژیکی و مدیریت‌های ابلهانه بر سر مردم و اندیشمندان این سرزمین فرود آمده که حتی ساده‌ترین پتانسیل‌های ایران را از یاد برده‌اند .. یا میسر نمیدانند !
پ-ن-2- فقط لحظه‌ای مکث کنید بر اینکه ترکیه در 31 سال پیش چه وضعیت اقتصادی داشت ؟  و عربستان با آن همه درآمد سرشارش و جمعیت 19 میلیونش .. حدود 180 میلیارد دلار از حجاج امسال درآمد کسب کرد !!!
پ-ن-3- و من با توجه به عنادی که مسئولین این حکومت دارند با هرچه که میتواند برای جماعت توریست جذابیت داشته‌باشد .. چه مناطق طبیعی بکر (که بخشی از آن در تیول عرب‌های ثروتمند در‌امده) .. چه نابودی دریا و سواحل و جنگل‌های شمال ایران .. و خشکاندن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و... به این نتیجه میرسم که رقیبان ما در صنعت توریسم بخصوص ترکیه نقشی فعال در تشویق مسئولین پلید این ویرانی‌ها دارند !

۷ نظر:

مسعود گفت...

درود

صد در صد با این پیشنهاد موافقم. ایران از نظر طبیعی اگر در جهان بی نظیر نباشد کم نظیر است. کمتر کشوری است که همه فصلهای سال و همه جور آب و هوا در آن باشد.
از نظر تاریخی ایران یکی از پنج کشور برتر دنیاست. کافی است ببینیم که کشور مصر تنها از اهرام سه گانه چه در آمدی کسب می کند. البته یکی از چیزهایی که باید در اولویت قرار بگیرد متوقف کردن پروژه هایی است که به آثار باستانی و طبیعت آسیب می رساند و همچنین بازسازی فوری آثار باستانی با به کارگیری بهترین متخصصان است.
توریسم یکی از بزرگترین صنعت های جهان است و از 32 سال پیش صنعت در ایران ذره ذره نابود شده و صنایعی که سالها طول کشیده بود و با عرق ریختن کارگران شکل گرفته بود اینچنین رو به نابودی رفت و فقط و فقط کار مسئولان دزد حکومت دینی شد فروختن نفت و گاز و بیشترش را دزدیدن و باقی اش را برای نیازهای حداقلی مردم و پرت کردن جلوی مردم.
سالها طول کشیده بود که جنگلهای ایران بدین صورت گسترش یابند و از روزی که امدند طبیعت ایران را هم رو به نابودی بردند.

همانگونه که پیش از این گفتم و خودت هم اشاره کردی اقتصاد موتور مدرن شدن جوامع مختلف است و مهمترین لازمه یک جامعه مدرن و دموکراتیک داشتن یک اقتصاد نسبتا خوب است. حکومتی که پایه گزارش بگوید اقتصاد مال خر است از این بهتر نمیشود. البته پس از سی و دو سال مشخص شده که خر چه کسی است.!!!!!!!

ما در اطرافمان هیچ کشور دوستی وجود ندارد و همه این کشورها یگانه هدفشان بدبخت بودن و منزوی بودن ایران است و تا روزی که ایران اینگونه منزوی نبود این کشورها هیچکدام حتی پشیزی به حساب نمی آمدند.

البته عربستان کارش جداست و 1400 سال پیش محمد یک بیمه نامه برای داشتن همیشگی توریست برای انها صادر کرده.

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

روزبه گفت...

با درود ..
من جهت طولاني نشدن مطلب ، از گفتن خيلي چيزها صرف نظر كردم ..از جمله اينكه : اين نهاد يا وزارتخانه موظف به باز سازي كليه ابنيه و آثار كهن وديگر ميراث فرهنگي كشور بوده و هم چنين تربيت راهنمايان مجرب جهت تفهيم موضوعات و علل و تاريخچه ايجاد اين بناها و خالقين اين آثار بطور شفاف براي بازديد كنندگان ... ساخت وساز مهمانسراهاي كاملا مجهز و حاوي كليه امكانات بهترين هتل هاي جهان در قالب يك معماري زيبا و هماهنگ با معماري منطقه مربوطه .. حذف بنا هاي ناهماهنگ و غير سنتي از اطراف اين اماكن .... اسكان افراد ومردمي كه طبق رسوم دوره اي كه آن بنا به آن تعلق دارد لباس بپوشند وزندگي كنند ..(نمونه كارآمد اين شرايط ابيانه كاشان ) .. پاكسازي حريم كليه رودها و تالاب ها و درياچه ها و مناطق بكر چنگل ها و بيشه ها و درياي خزر از ساخت وسازهاي شخصي و دولتي و باز گرداني طبيعت به حال اوليه خود ..و با حفظ امنيت اكولوژي مناطق مذكور ساختن استراحت گاه و تفريح گاه هاي لازم و كاملا مجهز جهت توريست ها ... تربيت پليس توريسم در دانشكده هاي مربوطه با آموزش لازم اين رشته و تسلط به حد اقل سه زبان خارجي واستقرارشان در نواحي توريستي جهت امنيت و ياري توريست ها در مواقع لازم !
كمتر كسي اينرا ميداند كه درياي خزر تنها دريايي ست در جهان كه ضمن اينكه آبي نسبتا شيرين دارد براي شناگران امن ترين آب براي شنا كردن است و هيچ جانور خطرناكي در آن وجود ندارد... در حاليكه زيباترين سواحل دنيا براي شناگري بسيار پر خطرند و كمتر ديده شده كه حتي شناگران ماهر از ساحل زياد دور شوند و كلام كفاف وصف اين ثروت عاطل مانده را نميدهد !
زنده و آزاد باد ايران

غلومي گفت...

وقتي به ثروتي كه ايران داره فكر ميكنم ...اين ذخائر نفت وگاز ..اين پتانسيل جلب توريست ...اين دشتهاي پهناور براي كشاورزي ... اين گروه عظيم تحصيل كرده ..اين همه نخبگاني كه در حساس ترين و علمي ترين مراكز ديگر كشورها مشغولند ... به وحشت ميفتم .. وحشت از اينكه چگونه ميشود جلوي دست درازي پر از طمع كشورهاي قدرتمند دنيا را گرفت ؟!!! چگونه ميشود سايه اربابي آن ها را از دخالت در حكومت و مردم سالاري ايران كوتاه كرد ؟

به مبارزات سياهان امريكا فكر ميكنم كه چگونه بر سفيد پوستان مغرور و قدرتمند پيروز شدند و حق خودرا بدست آوردند و كمي آرام و اميدوار ميشوم ...ما سياهان اين سرزمين نبايد بي جنم تر از سياهان امريكا باشيم .. و بايد حقمان را از سفيداني كه ثروت و قدرت اين كشور را با حربه هاي دين و مذهب و عوام فريبي در ددست دارند بگيريم !!!
بايد بيدار شويم و از گذر زمان به نفع خود استفاده كنيم ! دشمنان ما كه جز دول استعمار گر نيستند ..هم بيدارند هم هشيار ! پس نفرين بر خواب و غفلت در اين زمان !

احمد شاه قاجار گفت...

باشد كه با چنين افكار فرهيخته و آبادگر ... ويراني هاي حكومت قاجار و صد برابر بد تر از آن جمهوري اسلامي مرمت گردد ..ايران آزاد و آباد گردد و تاريخ نويسان از دليري هاي جوانان اين زمان بنويسند و از اينكه چگونه ايران ويران دوباره آباد شد و ايرانيان خوي اهريمني را كه جز خرافه پرستي و تعظيم و تكريم اقوام وحشي و تازي و تلقيناتشان نبود در آتش افكندند تا سرزمينشان را در رديف پر افتخارترين و مرفه ترين كشورهاي جهان قرار دادند !

زبانم لال اگر باز گزارش مراسم سينه زني ها و قمه زني ها و سنگسارها بنويسند مورخين آينده !!!!!!!!!!
....... تا بعد !

مسعود گفت...

30 آذر تاریخ جشن باستانی یلدا را که یاد آور زایش میترا در افسانه های کهن ایرانی است به همه عاشقان این سرزمین و فرهنگ آن تبریک و خجسته باد می گویم.
ما ایرانیان مردم شادی بودیم تا پیش از ورود تازیان. باید این جشن های باقی مانده از نیاکانمان را زنده نگه داریم و در هر شرایطی که هستیم و می دانم که شرایط بسیار سختی است شاد باشیم و نگذاریم این حکومت به هدف خود که همانان پاشیدن و بارور کردن بذر غم و اندوه و نا امیدی در این سرزمین است برسد.

روزبه گفت...

من نيز به نوبه خود اين يادگار پرسرور از روزهاي پاك انديشي و سرفرازي را به همه شادباش ميگويم !
ايمان دارم فردا كه ايران آزاد شد .. همه اهل جهان حتي تازيان براي درك شادي هاي حقيقي منت ورود به اين خاك را خواهند كشيد !

dariush گفت...

می ستاییم مهر را

آنکه از آسمان بر فراز برجی پهن
با هزاران چشم بر ایرانیان می نگرد
نگاهبان زورمندی که هرگز خواب به چشم او راه نیابد
آن که مردمان را از نیاز و دشواری برهاند
(اوستا - مهر یشت)


با بهترین درود ها
نوشتهایات آگاه کننده هاست. مشکل ما نبود یک فلات مادومیست. در همان ترکیه در خیابان اکسارای یک سنگ سفید هاست حدوده ۱ متر در یک متر راهنمایی توریست ها یک ساعت در باره کاخ اکسرایی و اینکه چه شکوهی داشت برای مردم روشنگری میکرد حالا تنها با نشان دادن یک سنگ. در بسیاری از کاخ هایی اروپا با نشان دادن یک تخت خواب و یا مبل داستنها میگویند و پول در میاوارابند